dinsdag 8 juni 2021

DE BAL IS ROND

Het zal vorig jaar rond deze tijd geweest zijn. In ieder geval na Pinksteren; toen de restaurants en de terrassen weer open waren. Terwijl ik in mijn atelier met een schilderij bezig was, rolde een oranje schuimrubberen bal naar binnen, gevolgd door een knulletje van twee jaar. Ik houd van kinderen en van voetbal, maar deze combinatie tussen al mijn verfspullen leek me gevaarlijk. Dus ben ik met het ventje in de Walstraat even gaan ballen, alwaar mijn taak al snel werd overgenomen door de vader van het jochie.

Binnenkort gaan we weer ballen! Oranje! 

 “Toen we in 2014 naar het WK in Brazilië gingen, hadden maar weinig mensen vertrouwen in het Nederlands elftal” memoreert Bart. “Tijdens de eerste wedstrijd tegen Spanje werd het al snel 1-0 achter. Maar voor de rust maakten we 1-1 en in de tweede de helft liepen we letterlijk over Spanje heen! De uitslag 5-1... Het feest wat daarna losbarstte was fantastisch. Er waren 200 mensen om te kijken en er kwamen steeds meer om feest te vieren... Toen iedereen naar huis was -moe maar voldaan- had ik nog 2 biertjes in mijn koelkast...”

 Vanuus is het sportcafé in de binnenstad en ik geniet van het spontaan gejuich als iets wint. Of het nu om een Grand Prix, etappe, set of een doelpunt gaat: dit zijn gezellige buren! Ik zie vaak bekende gezichten op het terras. Van supporters van verschillende grootheden tot onderwijzend personeel dat er van de vrijdagmiddagborrel geniet.

 Sinds 1896 is op dit plekje in de Walstraat een café gevestigd en in 1928 krijgt het de naam Amicus. Als Eddy van Dijke de boel overneemt in 1979 wordt de nieuwe naam Vanuus. Bart is sinds 2014 eigenaar. 

 Ria:“Ik kwam er vroeger, mijn kinderen kwamen er en ik denk dat de kleinkinderen er straks ook wel eens aanschuiven.” Anton heeft een eigen horeca-onderneming, maar is vaak met een biertje op het terras te vinden. “Als collega’s en vrienden help je elkaar een beetje, ook in de Coronatijd. Hij wijst naar binnen. “Kijk: ik heb ‘m geholpen met die kachel”. 

 Vanuus en ludiek gaan samen: verzin het om rondom Koningsdag een toer door de stad te maken met een mobiele tap. Terrassen verplicht dicht? Dan maar richting de klant. En deze stunt getuigde van die hard-oranje.

 En ja hoor! Een paar weken geleden zag ik het blonde knulletje weer in de Walstraat. Zijn balvaardigheid is het afgelopen jaar verbeterd en de terrasgangers daagden hem uit met wat kleine kleine oefeningen. 

 De oefenwedstrijden van onze mannen waren nog wel voor iets verbetering vatbaar. Maar dat betekent dat het alleen maar beter kan worden. En bij Vanuus wordt het hoe dan ook ballen en knallen! Genoeg bier, Bart?

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten