dinsdag 7 maart 2017

FRANS en STOELMANS


dinsdag 7 maart 2017
16.15  UUR

FRANS NAEREBOUT
van: Vlissingen
naar: Vlissingen
150 x 28 x 8 (draft) m
Buoy/Lighthouse vessel
estimated time of arrival: zo rond 16.30 uur

Frans Naerebout (1748-1818) was een moedig redder van schipbreukelingen en een onverschrokken loods. Tot zover de geschiedenis. 

Vandaag alleen een historische research-actie. Ik heb dit bootje vaker voorbij zien varen en bovendien is Frans Naerebout een naam die veelvuldig in Vlissingen voorkomt. Dit schip is een van de drie zeegaande betonningsvaartuigen die het plaatsen en het onderhoud van de boeien verzorgt, standplaats Vlissingen. Benieuwd wat 'ie vandaag heeft moeten doen. Da's lastiger te herleiden. Je kunt op diverse sites de gangen van een schip nagaan, wat ze vervoeren, hoeveel knopen er aan de jas van de kapitein hangen. Nee, voor de missie van Frans N. zou ik toch echt bij een kenner moeten aanbellen. maar daar voorziet het project MAART MAAKT VAART niet in. 

Ik ben intussen al behoorlijk ingewijd in de Seaport Codes of the World. Dus ieder getekend schip vraagt om een zoekactie op land- en havenplaats. Zeer goed voor mijn topografische aanvullende kennis. Auke en ik hebben jaren geleden onze lagere schoolrapporten naast elkaar gelegd. Wat was ik trots op een 9 en half voor aardrijkskunde in de zesde klas. Bleek meneer een 10 min te hebben... Nu kan ik hem af en toe de loef afsteken, want van sommige havenplaatsen heeft hij nog nooit gehoord. Ik nu wel! Weet u bijvoorbeeld waar Stoelmans ligt? Ik lekker wel!

De kustwachtboot Frans Naerebout is qua topografie niet interessant. Hij vertrok uit NL VLI en kwam vanmiddag om 16.15 weer terug in NL VLI. Maar wel een lekker compact bootje om te tekenen. En vandaag een keer geen blauw, maar geel. Behalve de onderste streep van het vlaggetje achterop dan... Het vlaggetje van moedig en onverschrokken.  





Geen opmerkingen:

Een reactie posten