maandag 6 maart 2017

van tuig naar tug



maandag 6 maart 2017
9.20 UUR

IKAR 
van: Antwerpen
naar: Gdynia  (Polen)
30 x 8  m
Tug
estimated time of arrival: 9 maart 13.00 uur



Gisteren (zondag) heb ik de boot gemist. Ik liep de marathon in Brussel. En daar heb je geen schepen, of gracht. Daarentegen wel veel regen. Even had ik het idee om van mijn startbewijs een bootje te vouwen en deze in een van de vele plassen te leggen, om toch maar een tekening te kunnen maken. Maar de buien weerhielden me er van.

Op weg naar daar waar het gisteren moest gebeuren, hadden we een omrijd-stop. Het doel was Doel, een ghosttown op de linkeroever van de Schelde, vlak over de Nederlandse grens. Zo'n beetje alles is ten onder gegaan aan de uitbreidingsplannen van de havens van Antwerpen. Alleen de muren van de huizen staan er nog. Waar de openingen niet dichtgetimmerd zijn, kun je binnenkijken in een bizarre wereld van graffiti en verval; een aantal jaren thuishaven van krakers en tuig. Er schijnen nog een stuk of tien oorspronkelijke bewoners voet bij stuk te houden en tussen de braakpanden te wonen. Een buitenaards decor voor heel veel krankzinnige ideeen. Een uitgestorven walhalla voor tekenaars en fotografen. Helaas, ik heb geen tijd voor dit soort activiteiten. 

Vanochtend bij aankomst in Vlissingen gelukkig wel; een klein opdondertje in de Westerschelde. Normaalgesproken slepen dit soort tugs groot materieel; deze lijkt ontsnapt te zijn aan zware juk en ellende en koerst eigenwijs richting Polen, thuisland. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten