vrijdag 3 maart 2017


vrijdag 3 maart 2017
9.20

DFDS SEAWAYS (FREESIA)
van: Gothenborg
naar: Gent
230 x 27 x 7,1 (draft) m
cargo
estimated time of arrival: Mar 03 12.35


Maart dreigde weer zo'n gevaarlijke maand te worden; een maand zonder noemenswaardige uitspattingen, een maand met het risico van een zwart gat. Februari heeft doorgaans de naam en de sombere reputatie, de onze was kleurrijk en enerverend op alle fronten: veel tekeningen van Costa Rica en Panama, een liveverslag van de bevindingen bij het Panamakanaal bij Omroep Zeeland, het inrichten van mijn expositie in het verre Uithuizermeeden, de gastlessen op de middelbare school van mijn neefje en nichtje, de Meet & Greet bij Scherer Design, het ophangen van de Vlisdingen in Ter Reede, een week een neef te logeren, de Reis om de Wereld met Tovlock in boekhandel 't Spui....

Gelukkig bedacht ik op de valreep -zeg maar een soort loopbrug tussen wal en schip- dat ik in maart iedere dag een schip zou gaan tekenen. Pff, gered van de kolkende onderstroom van de Schelde! Ik zit er bovenop, iedere dag voor het raam. In het kader van MAART MAAKT VAART.

Ze zijn strak in het pak, hoogglans ultramarijnblauw en als ze langskomen, doen ze dat raamvullend. Ze dragen fleurige namen als Begonia, Primula, Magnolia en Freesia. Wie aan dek is verantwoordelijk voor de altijd zorgvuldige optelsom van op grijgescharkeerde containers? Daar zit beleid achter. Zo mooi als de schepen zijn , zo mooi is de vracht opgestapeld. Daar kunnen de Chinezen nog wat van leren! Hang Ying, Mang Hing en soortgenoten maken er altijd een potje van op het dek. Alsof de één-kind-politiek-kleuter met de blokkendoos heeft mogen spelen en flink buiten de lijntjes heeft gekleurd.

Vandaag een snelle schets van de Freesia Seaways. Om de immensiteit aan te geven (soms zijn alle verhoudingen zoek richting de einder) heb ik de Pilot Vessel Honte van onze Belgische loodsdienst er bij getekend. Want verschil moet er zijn.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten