maandag 21 november 2016

ANDER BANKJE

Het verhaal bij de tekening van vandaag: 

waar ben ik: Oude Markt

wat zie ik: De St. Jacobskerk vanuit een ander perspectief

maandag 21 november 2016

-langs bij Rein-



“Kom, doe je jas even uit. Dat praat veel gemakkelijker”

Feitelijk kijk ik er vanuit mijn keukenraam op. De St. Jacobskerk als de markering van de Oude Markt. Vroeger vond hier de wekelijkse markt plaats. Nu het een klein beetje regent, glinsteren de onregelmatige straatklinkers in het licht van de kerstversieringen die subtiel in de bomen zijn gedrapeerd. Het intieme en verborgen plein is leeg. Af en toe een fietser die het als snelle doorgangsroute gebruikt. Wat wandelaars in gestrekte draf.

De panden aan de Oude Markt worden hoofdzakelijk gebruikt als winkel of horecagelegenheid. Veel bovenwoningen lijken leeg. Ik laat me verder leiden door een rondje om de kerk te lopen. In de Lepelstraat zie ik een man voor het raam zitten, hij leest een boek. Gelukkig kijkt hij op en we zwaaien uitbundig. Hij loopt meteen naar de deur. “Kom verder!” Alsof we elkaar al jaren kennen. “Wil je koffie? Ga even lekker zitten. Kom, doe je jas uit, dat praat gemakkelijker…”

Vroeger was Rein loods, een geboren Vlissinger. Het was een bewuste keuze om na zijn pensionering niet aan het water te gaan wonen. Dit rustige plekje in de binnenstad ademt een sfeervolle gezelligheid. Ik kijk om me heen en bewonder een schitterend gerestaureerd plafond. Achter heeft Rein een klein, knus binnenplaatsje. Ja, dit is wel prachtig wonen hier, beaam ik. Rein vertelt dat hij veel contact heeft met zijn buren, er heerst een zeer gemoedelijke stemming in dit buurtje. “We komen zo af en toe bij elkaar langs, en ’s zomers is dit bankje een centrale plek.” Hij wijst naar buiten, naar het houten bankje voor zijn raam. Hij dringt aan: hij wil toch echt een kopje thee voor me zetten. Rein heeft een aangenaam warme stem en ik luister graag naar alle mooie dingen die hij me over Vlissingen vertelt. “Zing je?” vraagt hij.

De afgelopen jaren deed hij mee aan de Scratch Messiah. Ieder voorjaar wordt in de St. Jacobskerk Händels Messiah opgevoerd door honderden zangstemmen en muzikanten die slechts één zaterdag samen repeteren om ’s avonds een concert te geven in de kerk. Iedereen krijgt vooraf op een CD zijn eigen partij om in te studeren. Hoe muziek kan verbroederen. Ik had al vaker gehoord dat de akoestiek in deze kerk van zeer goede kwaliteit is. Ik sprak de afgelopen 3 weken vele Vlissingers,  Rein ziet vooral heel veel mooie en positieve Vlisdingen. De vele culturele evenementen, de concerten en zijn heerlijke plekje achter de kerk completeren zijn gevoel.

Wat voel ik me heerlijk thuis en welkom bij Rein. Ik zit met dat kopje thee ver over de mijzelf toegestane spreektijd. En ik moet helaas weg. We zijn nog lang niet uitgepraat.

Rein wijst naar het houten bankje buiten. “Ik zie je met het mooie weer wel een keer verschijnen. Ik heb altijd iets voor je te drinken.”

(even het proces:)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten