dinsdag 7 september 2021

IN THE PICTURE; BEN IK IN BEELD?

 “We kregen stempeltjes bij Keizer, de kruidenier in Havendorp. En als je stempelkaart vol was, mocht je rondom 5 december naar Alhambra; een feestelijke middag met de echte Sint, filmpjes, een goochelaar, dat soort dingen. En alles in de echte bioscoop!” vertelt Gerard. 

De winkeliers van de Vlissingse binnenstad dompelen zich tijdens de 23e editie van Film bij the Sea onder in een zee van film en sterren en brengen op een andere manier het winkelend publiek naar de bioscoop: in de periode 10-19 september is het filmsterren spotten in de binnenstad. Er zijn in de etalages van lege winkelpanden filmsets te bewonderen en kun je een selfie maken met je favoriete filmheld. En er is een goochelaar en een ballonnenman!



“Elvis, natuurlijk!” Gerard was eigenlijk te jong voor deze film – hij twijfelt; was het Live a little, Love a little?- In ieder geval veel mooie vrouwen met borsten enzo- maar hij werd toch‘stiekem’ binnengelaten, omdat een van de familieleden in de bioscoop werkte. “Ik schrok me rot toen de suppoost tijdens de film met die zaklantaarn recht in mijn gezicht scheen. Ik mocht natuurlijk blijven zitten, hoor”

Ook Mia schrok zich rot; het moet in hetzelfde jaar geweest zijn, in dezelfde Alhambra. Maar ze was te overdonderd en te verbouwereerd om er wat van te zeggen: “Mijn eerste bioscoopbezoekje was op m’n veertiende. Ik had ook mijn eerste vriendje. Spannend, samen naar de film. Nee, ik zou niet meer weten welke. Vanuit een paar rijen achter ons klauterde ineens een andere vent naar voren. Hij wilde naast mij zitten, heel stellig, niet voornemens om zijn plan te veranderen en stuurde mijn vriendje weg. Het bleek dat hij Mia al langer in the picture had. “We zijn uiteindelijk getrouwd.” En uiteindelijk ook gescheiden. Maar dat doen alle filmsterren, toch? 

De ondernemers van de binnenstad hebben er zin in. De VOC heeft voor iedereen een tas met filmmateriaal beschikbaar gesteld, dus de etalages en terrassen vormen -met het programma van Film by the Sea-  letterlijk het Cannes aan de Noordzee, Hollywood aan de Schelde en CCXL in Vlissingen! En met het waakzame oog: Live a lot, Love a lot!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten