dinsdag 27 maart 2018

OOSTBURG


Deze week weer een beschouwing + illustratie in de ScheldeXpress  (met voetnoot van de redactie...)

AGNES TEKENT & VERTELT ERBIJ… impressies uit Zeeuws-Vlaanderen





Waar ben ik:       Oostburg
Wat zie ik:           Zandbak

 “Nee, vroeger was het hier goed te doen, hoor! Bintangs, Cuby, Shocking Blue; die heb ik nog gezien in Hotel Victory!”

Ik ervaar Oostburg nu als shocking grijs. Ik kom er zeker een keer per jaar, en in mijn beleving staat het stratenplan altijd in de steigers en is het opgehangen aan onhandige wegomleidingen. En op zo’n grijze dag zoek ik een strategische plek om even wat impressies vast te leggen. En aangezien ik met de auto toch weer niet verder kan rijden, vanwege een opgebroken Ledelplein…

…wordt het de snackbar op de Markt. Geen beter excuus voor een frietje en vooral  de plek om niet buiten te hoeven tekenen, met toch bijna 360ᵒ een panoramisch uitzicht.

Ik babbel met het personeel en een oudere man die gretig achter een bak met tartaarsaus zit. ”Ze hebben het in de jaren ‘90 al om zeep geholpen. Alles moest via de rondweg en het verkeer kwam het centrum niet meer in. En als je dat wilde, had je al die achterlijke bochten. De markt werd design, met als gevolg dat je er niks kon,” bromt Adri. Het Marktplein is inmiddels weer hersteld. Volgens Myrthe, die de frieten bakt, zal er binnenkort wel weer wat georganiseerd kunnen worden. Er kunnen nu  weer tenten staan, de weekmarkt weer op z’n oorspronkelijke plaats.

De frituur heeft alle duurzaam-veilige-herindelingsellende decennia overleefd. Of je nu vroeger naar Shocking Blue ging, of je boodschappen had gedaan op de markt, of je als scholier even naar de kroeg was geweest: generaties haalden hier een frietje. Myrthe laat trots een aantal zwartwit-foto’s zien. “Kijk, zo zag het er vroeger uit” De twee loketjes achter het windschermpje –eentje voor ijs en eentje voor friet-  zijn veranderd in een cafetaria met zitplaatsen.

Myrthe en Lemmy zul je ‘s weekends niet in Oostburg tegenkomen. Ja, er is daar nog wel het café, maar daar komen alleen oudere mensen en daar draaien ze van die ouwe muziek. “Rockmuziek” verbetert Adri.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten