dinsdag 21 maart 2017

DOLE



dinsdag 21 maart  2017
11.20 UUR

DOLE AMERICA
van: Antwerpen
naar: San Jose, Puerto Rico
150 x 23 x 8 (draft) m
CARGO

De ananasboot. Of de bananenboot. Never a dole moment, maar ik ga nu niet grabbelen in de Flexakleurenkaart naar ananasgeel. Of bananengeel. 

Het valt niet mee om iedere dag -vooral als deze gevuld is met activitieiten- een tekening te maken. De krabbel lag er vanochtend, maar nu pas tijd om e.e.a. in te kleuren. En gelukkig valt er weinig te kleuren vandaag. Maar dan ook nog een passend verhaaltje uit je mouw schudden...

Gisteren sprak ik een heer. Ik ken hem niet echt goed, dus ik was verbaasd dat hij me aansprak over mijn dagelijkse schip-tekeningen. Hij vroeg waar ik die vandaan haalde. Ik legde hem uit: het begint ergens IN mijn brein omdat er iets UIT moet > ik zie iets voorbijkomen > het stroomt via mijn hand op het papier. Dus feitelijk schud ik ze uit mijn mouw, die tekeningen. 

"Oh, dus die heb je ZELF gemaakt??" Deze onverwachte vraag kon ik gelukkig beamen. Ja.

Hoe verrast was ik, toen hij zei: "Dat heb je dan verdomd goed gedaan. Ik ben scheepsbouwer en ze kloppen echt, je tekeningen."

Auke komt even melden dat het al laat is. Ik lees mijn verhaaltje voor. In zijn studietijd kluste hij in Rotterdam als havenarbeider bij en hij verzekert me: "Je wilt niet weten hoeveel banandozen er in zo'n schip zitten."

Oja, en nu komen de verhalen... 

"Auke, ik zal in een ander verhaaltje memoreren dat je bij het lossen van een lading cacao een lijk in de Verkade-silo zag vallen.."

Nou, als iemand een chocoladeboot richting Vlissingen wil sturen? 

Wordt vervolgd.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten