maandag 27 maart 2017

EEMSHAVEN



MAANDAG 27 maart  2017
10.15  UUR

NEPTUNE
van: Antwerpen
naar: EEMSHAVEN
60 x 38 x 7 (draft) m
OFFSHORE CONSTRUCTION

Ik stuur mijn ouders even een appje: "Deze komt morgen rond 5 uur bij jullie langs." Toevoegen: tekeningetje.

Zeker weten dat ze morgen rond deze tijd het uitzicht in de gaten houden.  Vooralsnog zijn de weersvoospellingen goed, dus het zal helder genoeg zijn. Bovendien zullen deze vier pijlers hoog boven de dijk uittorenen; die kun je niet missen.

In mijn kindertijd was de Eemshaven vaste prik; op zondagmiddag werden de overtollige hypersensitive disorders door de wind uit onze kinderlijfjes geblazen en geschud en renden we vervolgens richting de rommelhoek op zoek naar flessenpost. Die we nooit vonden. In deze dijkkom spoelde alle troep van Borkum aan: kapotte teenslippers, lege flessen, afgesleten stukken steen en hout. Soms een dode zeehond.

Later werd het filerijden op zondag als een megacruiser 'in de haven' lag. In de tijd dat de cruiseboten groot-groter-grootst moesten worden, kwamen ze er in Emden achter dat zo'n bak niet  door de geul van de Eems paste. De onderdelen werden naar de Eemshaven verscheept waar vervolgens het schip werd afgebouwd. Dit trok zondagjesmensen! Zo'n joekel dat proportioneel groot boven de dijk uitstak, moest je van dichtbij zien. 

Ik denk dat -als het weer deze week goed blijft- mijn ouders wel even naar de Eemshaven fietsen. Om naar de Neptune te kijken. 

Voor ik het appje verstuur, voeg ik nog even toe: "moderne flessenpost uit Vlissingen!"




Geen opmerkingen:

Een reactie posten