donderdag 16 maart 2017

POLARIS


donderdag 16 maart  2017
11.00 UUR

POLARIS
van: Vlissingen
naar: Steenbank
82 x 12 x 5 (draft) m
PILOT VESSEL

Daar gaan we weer! Het is weer zo'n mooie dag... Wederom een zomerse waarop je bijna wilt spijbelen. Maar ik heb het beloofd. Vandaag weer een getekend schip. 

Ondanks dat er per dag zoveel moois en groots voorbijglijdt, heb ik gekozen voor de Polaris.
Vandaag ga ik in de hij-vorm, derde persoon enkelvoud. Polaris is eentje van een drieling; de eerstegeborene. Maar iedereen snapt dat ik deze schepen niet met 'haar' aanspreek. Polaris is deel van de echte mannenwereld. 

Polaris heeft twee broertjes: Pollux en Procyon. De oplettende lezer heeft 'm al in de gaten. De namen van deze identieke drieling komen uit de astrologie. Polaris is Poolster, Pollux is een van de tweelingen Gemini (hoezo drieling?) en Procyon zit in de Kleine Hond.

Afijn, ik voel me weer even juf met het delen van deze kennis. Iedere donderdag vaart een van de drie riching Steenbank om deze buitengaatse plek te voorzien van nieuwe loodsen die daar een weekje mogen bivakkeren.

Onlangs was ik te gast op de Procyron die hier in Vlissingen in de haven lag. En ook zonder de Westerschelde op te varen, was het een bijna astrologische beleving. De "stuurhut' heeft panoramic view van 360 graden, ramen rondom... Ik zou zeggen:  zelfs een astronomische ervaring als ik een keer mee mag varen. Het scheelt een paar letters, maar de beleving...Hint!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten