woensdag 8 maart 2017

MIMOSA


woensdag 8 maart 2017
13.15  UUR

BALTICA
van: Port of Ajos Finland
naar: Antwerpen
157 x 25 x 7 (draft) m 
Cargo Haz A
estimated time of arrival: Mar 08 17.00

Vandaag is het Internationale Vrouwendag. Eigenlijk ben ik daar te nuchter voor, en het was waarschijnlijk aan mij voorbijgegaan als ik niet via de sociale en prive media op de hoogte was gebracht. In Italie wordt het uitbundig gevierd en krijgt iedere vrouw  van man, zoon, vriend of willekeurig wie een bosje mimosa. Mijn appjes en messengers pingelden vanochtend al vroeg met lieve berichtjes met mimosa-foto's van mijn Italiaanse vrienden.

Wat zou het mooi zijn als er vandaag een Grimaldi langs zou varen. Zo grote knalgele Italiaanse maffiaboot, met meestal ondefinieerbare cargo. Dan had ik een beetje in de stemming kunnen komen. Want zo'n grijze, regenachtige dag als vandaag verdient geen enkele vrouw.... Zelfs niet op 8 maart.

Ik ga via marinetraffic.com op zoek naar een schip dat Mimosa heet. Wereldwijd varen er momenteel verschillende schepen onder deze naam, de meeste ver van de druilerige Westerschelde. In zonnige oorden. Het zou ook te mooi geweest zijn; toeval kun je niet afdwingen.

In plaats van al dat moois kreeg deze vrouw vanmiddag een roestbak uit Finland cadeau. De Baltica die bijna op plaats van bestemming, Antwerpen, is. Onze Hollandse pilots voeren de loodsenwissel uit, in het geel, en als ik door de wimpers van mijn ogen kijk en mijn zicht laat vermengen met de regendruppels op het raam, zie ik in gedachten een bosje mimosa. Een plukje geel tegen een grote groene achtergrond.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten