zondag 19 maart 2017

IETS CITROENGRAS



zondag 19 maart  2017
11.00 UUR

DA CHANG HONG KONG
van: Klaipeda Litouwen
naar: Antwerpen
180 x 28 x 7 (draft) m
CARGO

De Da Chang blinkt uit in tertiaire tinten. Bij Hong Kong denk ik aan goedkope-speelgoed-knal-kleuren; dit schip is volgens de Flexa kleurkaart
* iets citroengras
* vol rabarber
* midden goudsbloem...

Nou, die kleuren kent mijn potloodcollectie niet! Evengoed werd de Da Ching in 2013 opgeleverd in die goedkope-speelgoed-knal-kleuren, maar omdat de verf van inferieure kwaliteit was, is de boel in een paar jaar door de zon gebleekt.

Da Chang komt nu uit Litouwen. In maart 2014 waren wij daar ook. We bezochten Vilnius, de hoofdstad, alwaar ik veel schetsen maakte. Ik herinner me het op een-na-lekkerste glas witte wijn (de allerlekkerste was in Mexico-City na een heftige werkweek rondom de vuilnisbelten en het weeshuis van Miacatlan) Het was verrassend warm voor de tijd van het jaar. Zeker in Vilnius. En we bestelden op een van de weinige terrassen dat op-een-na-lekkerste glas wijn, ik tekende wat, en maakte de tekening blijkbaar niet af.

Nu ik het betreffende schetsboek erbij pak en de onaffe tekening bekijk, herken ik ineens de kleur van de lucht: *iets citroengras...


en oja: de tekening van gisteren die -in het kader van weekenddienst- het zonder een verhaal moest doen:


...de parapluboot, omdat het regent.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten